PRZEDSPRZEDAŻ
Jak być uczonym (nowe wydanie)

Najbardziej odczuwalną przyjemnością związaną z uprawianiem nauki nie jest stan posiadania wiedzy, lecz proces jej zdobywania.

Michał Heller

PRZEDSPRZEDAŻ
Podróże z filozofią w tle (nowe wydanie)

Dlaczego trzeba się spieszyć? Zawsze?
Odpowiedź jest prosta: bo czas płynie.


Michał Heller

0 książek; 0,00 zł
koszyk »
KSIĄŻKA TYGODNIA
Cena altruizmu. George Price i poszukiwanie źródeł moralności

Jedna z najlepszych książek popularnonaukowych ostatnich lat - M. Rotkiewicz, Polityka

-40%

KATALOG

Etyka

Filozofia nauki

Filozofia prawa

Historia filozofii

Kognitywistyka

Kosmologia

Lingwistyka

Logika

Nauka i religia

Nauki ewolucyjne

Filozofia ekonomii

Biografie

Edycja studencka
Seria Piąty Wymiar
Książki po przejściach
Seria Nauka i Religia
Pobierz bezpłatny katalog

"Mądre Książki"

2017 - 02 - 08 / 10:12

Bardzo lubię książki Bartosza Brożka. A to z tego powodu, że są one pracami teoretycznymi na pograniczu lingwistyki, filozofii i nauk ścisłych. Dla mnie jest to mieszanka wybuchowa, stymulująca rozum, pobudzająca do myślenia i do swoistej zabawy nauką. Czego chcieć więcej? W swojej najnowszej książce Brożek podejmuje się określenia tego, czym jest myślenie. Zadanie trudne, ale też sam autor od razu zaznacza, że nie będzie to ostateczna odpowiedź, ale raczej próba na udzielenie odpowiedzi na kilka pytań związanych z tematem.

 

Temat ze swojej natury wymaga raczej podejścia interdyscyplinarnego, dlatego Brożek korzysta w swojej dywagacji z dorobku psychologii, prymatologii, z niektórych nauk filozoficznych. A w centrum jego zainteresowania pozostaje myślenie jako takie, bez jego szczególnych odmian czy dziedzin (tzn. nie myślenie „matematyczne”, „humanistyczne” etc. ale myślenie jako… myślenie). Książka składa się z dwóch części. Pierwsza zawiera opis tego, czym dysponujemy, jaką mamy bazę w procesie myślenia, czym się charakteryzuje umysł ludzki (pojawiają się takie hasła jak: ucieleśniony, osadzony w kulturze, rozszerzony); w drugiej części natomiast autor skupia się na tym, do czego umysł można wykorzystać – rozwiązywanie problemów, tworzenie teorii, myślenie konkretne (np. rozumowanie przez analogię i eksperymenty myślowe). Myślenie miałoby być bytem na pograniczu teoretyzowania i symulacji.

 

Czy myśleć można się nauczyć? Jest to umiejętność, która – przynajmniej zgonie z intuicją – jest niejako wrodzona i ewentualnie można ją rozwijać, a nie uczyć się od nowa. Podtytuł książki jest mylący, ale sądzę, jest to zabieg celowy – stanowi swego rodzaju żart, autor mruga do czytelnika, wiedząc, że nie da się sprowadzić do zbioru reguł, tak jak na przykład reguł dotyczących wytwarzania przedmiotów, nauki gry na instrumencie etc. Ale też w myśleniu można się doskonalić, używając różnych wskazówek metodologicznych, które Bartosz Brożek w książce przywołuje. Przyznaję, że moje podejście do lektury tej książki było nieco w nastawieniu pół żartem pół serio, ale pragnę zapewnić, że książka jest jak najbardziej poważną publikacją (popularno)naukową.

 

Rafał Siemko - madreksiazki.org